„Cała Polska czyta dzieciom”- koordynator Sylwia Bajerska
Wczesne dzieciństwo jest wyznaczonym przez ewolucję, krytycznym czasem na naukę języka. Braków wyniesionych z tego okresu zwykle nie da się nadrobić.
Dlatego
nauczenie dzieci poprawnego, bogatego i pięknego języka oraz swobody w
posługiwaniu się nim, jest jednym z najważniejszych powinności dorosłych
wobec najmłodszych i darów, jakie możemy im przekazać. To prawdziwa
przepustka do lepszego życia.
Wprowadzając codzienne czytanie, przedszkole może pomóc dzieciom w dobrym, a może nawet w doskonałym opanowaniu ojczystego języka.
Dzieci uczą się języka, gdy wyraźnie słyszą poprawny język, gdy widzą dorosłego, który do nich mówi lub im czyta, gdy wielokrotnie słyszą te same zdania i teksty, gdy mają okazję do zadawania pytań i do mówienia. Dlatego telewizja i komputer nie są dobrymi nauczycielami języka.
Codzienne głośne czytanie przez dorosłego jest niezwykle skutecznym sposobem zbudowania bogatego zasobu słów, nauczenia - bez żadnych formalnych lekcji i ćwiczeń - poprawnej gramatyki i składni, a także doskonalenia mowy. Dziecku, któremu codziennie wyraźnie czytamy i dużo z nim rozmawiamy, nie będą potrzebni logopedzi i żmudne ćwiczenia wymowy. Czytanie dziecku to także najskuteczniejszy sposób wychowania człowieka z wyobraźnią, samodzielnie myślącego i mądrego, który będzie umiał sobie radzić ze zmianami w życiu.
„ Ogródek w różnych porach roku”- koordynatorzy Dorota Formela,Anna Nadratowska,Daria Żebrowska
Dzieci najlepiej poznają przyrodę poprzez własne działania i eksperymentowanie, a samodzielnie odkrywając tajniki przyrody gromadzą nowe doświadczenia. Chciałybyśmy, aby nasz „nowy” ogródek stał się miejscem, gdzie dzieci będą mogły podziwiać piękno przyrody. Chcemy stworzyć ogródek, w którym będą mogły uprawiać warzywa, kwiaty i zioła. Zajęcia i prace ogrodnicze w ogródku będą dla dzieci najciekawszą lekcją przyrody. Poznają potrzeby roślin i ich rozwój od nasiona do owocu. Pielęgnacja roślin nauczy dzieci odpowiedzialności.
Projekty, akcje, programy wewnętrzne opracowane przez naszych nauczycieli i realizowane w przedszkolu
Lp. | Tytuł projektu, akcji, programu | Czas realizacji | Uczestnicy grupa |
1. | “Ogródek w czterech porach roku - kontynuacja” | wrzesień/czerwiec | gr. Jagódki i gr. Sówki |
2. | “Święto drzewa” | październik- listopad | Biedronki |
3. | Poznajemy Polskę na pocztówkach | wrzesień - czerwiec | Biedronki |
4. | Bezpieczny przedszkolak | wrzesień - czerwiec | 6-latki (wszystkie grupy) |
5. | Przedszkolak i emocje | październik-maj | Pszczółki i Żabki |
6. | Z muzyką i tańcem przez Polskę | październik-maj | Pszczółki |
7. | Zdrowe Przedszkolaki | październik-czerwiec | Żabki Poziomki |
8. | Emocje pełne niespodzianek | styczeń-czerwiec | Krasnoludki |
9. | “Kulturalny Przedszkolak”- cykl zajęć | październik - czerwiec | wszystkie grupy |
10. | Spotkanie z autorką książek dla dzieci Izabelą Michta | kwiecień/maj | wszystkie grupy |
11. | Warsztaty-wspomaganie rozwoju komunikacji i emocji. | listopad 2018- marzec 2019 | Żabki |