PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA BRZECHWY W BORKOWIE
I. Cel główny:
- Angażowanie rodziców uczniów do współuczestnictwa w realizacji zadań edukacyjno-wychowawczych i do życia szkolnego poprzez:
- podejmowanie wspólnych decyzji związanych z wszechstronnym rozwojem dzieci,
- pedagogizację,
- stwarzanie możliwości rodzicom do współpracy na rzecz szkoły i środowiska lokalnego.
II. Cele szczegółowe:
- poznawanie oczekiwań i potrzeb rodziców w stosunku do szkoły,
- uświadamianie rodzicom ich praw w szkole oraz potrzeb i oczekiwań szkoły w stosunku do rodziców,
- współpraca w realizacji zadań szkoły,
- wspieranie rodziców w realizacji funkcji wychowawczej i opiekuńczej,
- korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości rodziców.
III. Procedury osiągania celów Poznawanie oczekiwań i potrzeb rodziców w stosunku do szkoły | |
Zadania | Sposoby realizacji |
Zbieranie informacji poprzez: zaplanowaną diagnozę oczekiwań oraz wniosków ze współracy ze szkołą | Ankietowanie wszystkich rodziców na poziomach nauczania:
|
rozmowy wychowawców na spotkaniach z rodzicami | Zbieranie uwag i wniosków na temat bieżąej pracy szkoł podczas zaplanowanych spotkańz rodzicami. (protokółz zebrania). |
opiniowanie dokumentów oraz przedsięwzięć planowanych i realizowanych przez szkołę | Zbieranie podczas spotkań z rodzicami i zebrań Rady Rodziców opinii i sugestii na temat dokumentów oraz przedsięwzięć planowanych do realizacji przez szkołę(protokoł z zebrań). |
Uświadamianie rodzicom ich praw w szkole oraz potrzeb i oczekiwań szkoł w stosunku do rodziców | |
Zadania | Sposoby realizacji |
Zapoznawanie rodziców z prawem szkolnym. | Zapoznanie na pierwszym zebraniu z rodzicami ze Statutem Szkoł, Koncepcją Pracy Szkoł, Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki. Zapoznanie rodziców z ocenianiem w klasach I-III oraz Przedmiotowymi Systemami Oceniania w klasach IV-VI na pierwszym zebraniu. Pisemne potwierdzenie zapoznania się z powyższymi dokumentami. Umożliwienie rodzicom wgląu w Statut Szkoł, KoncepcjęPracy Szkoł, Program Wychowawczym i Program Profilaktyki. |
Zapoznawanie na bieżąco rodziców ze szkolnymi regulaminami na zebraniach z rodzicami oraz poprzez zamieszczanie ich na szkolnych tablicach ogłoszeń | |
Przekazywanie rodzicom informacji o potrzebach i oczekiwaniach szkoły. | Rozmowy wychowawców na spotkaniach z rodzicami (protokoły z zebrań). Rozmowy nauczycieli z rodzicami podczas indywidualnych dyżurów (notatka w dzienniku lekcyjnym). Rozmowy dyrektora z Radą Rodziców. Zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły, na tablicy ogłoszeń |
Współraca w realizacji zadańszkoł | |
Umożiwianie rodzicom kontaktów z nauczycielami, wychowawcami, dyrekcją | Organizowanie spotkań z wychowawcązgodnie z terminarzem podanym na pierwszym w roku szkolnym spotkaniu. Terminarz opublikowany jest na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń Organizowanie indywidualnych dyżurów nauczycieli. Informacja o dyżurach na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń. |
Działalność Rady Rodziców na podstawie uchwalonego regulaminu, zgodnie ze Statutem Szkoły. | Uchwalanie w porozumieniu z RadąPedagogicznąProgramu Wychowawczego Zespoł Szkolno – Przedszkolnego i Programu Profilaktyki.
|
Stwarzanie okolicznośi do udział rodziców w żciu szkoły. | Organizowanie otwartych imprez i uroczystośi szkolnych zgodnie z kalendarzem imprez (informacja na stronie internetowej). Pomoc rodziców w opiece nad dziećmi podczas imprez na terenie szkoły. |
Wspieranie rodziców w realizacji funkcji wychowawczej i opiekuńczej. | |
Dostarczanie rodzicom wiedzy dotyczących rozwoju dziecka. | Pedagogizacja rodziców poprzez: a. prelekcje, b. prezentacje multimedialne, c. zajęia otwarte, d. organizowanie spotkańze specjalistami, e. udostęnianie rodzicom fachowej literatury z biblioteki szkolnej. |
Doskonalenie umiejętności wychowawczych. | Organizowanie pomocy dla rodziców z mająych problemy wychowawcze. |
Informowanie rodziców o zalecanych pozycjach książkowych dotyczących rozwoju i wychowania dziecka. Udostępnianie informacji na temat instytucji wspomagających rodziców w procesie wychowania. | |
Współpraca w rozwiązywaniu sytuacji problemowych. | Organizowanie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego w środowisku szkoły, w tym: kierowanie rodziców do instytucji udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej, medycznej. |
Korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości rodziców | |
Angażowanie rodziców do współtworzenia oferty zajęć pozalekcyjnych. | Współtworzenie oferty zajęć pozalekcyjnych organizowanych na terenie szkoły. |
Współpraca przy realizacji projektów podnosząych jakość pracy szkoły. | Zapraszanie rodziców do włązania się w realizację projektów podnosząych jakość pracy szkoły. |
Korzystanie z wiedzy, zainteresowańi umiejęnośi rodziców do podnoszenia jakośi realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych. | Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi. Organizowanie wycieczek do zakładów pracy rodziców. Organizowanie spotkańz rodzicami mającymi ciekawe zainteresowania. |
ZASADY WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z RODZICAMI
Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel:
tworzenie warunków do jak najlepszego rozwoju uczniów. NAUCZYCIELE | RODZICE |
ZOBOWIĄZUJEMY SIĘ | |
1. Realizować program wychowawczy i profilaktyki zgodny z wartościami uznawanymi w rodzinach uczniów. 2. Rzetelnie i obiektywnie informować o postępach dzieci. Przekazywać informacje o sukcesach dzieci. 3. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne. Poza tymi miejscami informacje nie są udzielane. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom o postępach dziecka w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów na korytarzach i boisku szkolnym). Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji rodzicom w pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli oraz na korytarzu szkolnym. 4. Służyć pomocą rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych. 5. Przestrzegać Wewnątrzszkolnego Oceniania. 6. Uwzględniać propozycje rodziców w swojej pracy. 7. Nie wyrażać negatywnych opinii o rodzicach w obecności dzieci. Nie podważać ich autorytetu . | 1. Systematycznie śledzić postępy dziecka w nauce, uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcami zgodnie z przyjętym harmonogramem. Informacje o dziecku uzyskiwać na zebraniach, dyżurach lub po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem. 2.Kontaktować się z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (poprzez telefon do szkoły). Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są sale lekcyjne. Miejscem kontaktów dyrektora szkoły i rodziców na terenie szkoły jest gabinet dyrektora, a pedagoga i logopedy – ich gabinety. Poza tymi miejscami informacje nie są udzielane. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom o postępach dziecka w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów na korytarzach i boisku szkolnym). 3. Zadbać, aby lekcje były odrabiane na bieżąco. 4. Kontrolować dzienniczki. Nie bagatelizować uwag na temat zachowania dziecka. 5. Kontaktować się z nauczycielem w celu rozwiązania problemu dydaktycznego i wychowawczego. Uzgadniać jednolity front oddziaływań. 6. Sytuacje problemowe rozwiązywać najpierw z wychowawcą; jeśli zajdzie potrzeba - z pedagogiem. Podejmowanie rozmów, mających na celu wyjaśnienie konfliktu między dzieckiem własnym a innym, jest dopuszczalne tylko w obecności wychowawcy, pedagoga lub rodzica tegoż dziecka. 7. Nie wyrażać negatywnych opinii o szkole, nauczycielach, w obecności dzieci. Nie podważać autorytetu nauczyciela. |
NASZA WSPÓŁPRACA BĘDZIE SIĘ OPIERAĆ NA WZAJEMNEJ UPRZEJMOŚCI,
ŻYCZLIWOŚCI, DYSKRECJI I SZACUNKU DLA SIEBIE.
V. Formy współpracy
1. Informacja o postępach w nauce i zachowaniu uczniów.
2. Zebrania z rodzicami, konsultacje.
3. Indywidualne rozmowy na życzenie rodziców i nauczyciela. Uzgadnianie wspólnego postępowania, współdecydowanie z nauczycielem o planach wobec dziecka.
4. Udział rodziców w uroczystościach klasowych i szkolnych.
5. Pedagogizacja rodziców.
6. Udział rodziców w „lekcjach otwartych”.
7. Pomoc rodziców w przygotowaniu uroczystości szkolnych.
8. Pomoc rodziców w opiece nad dziećmi podczas imprez na terenie szkoły.
9. Podziękowanie rodzicom za udział w pracach na rzecz szkoły i klasy, poprzez listy
gratulacyjne i dyplomy.
10. Praca w „trójkach klasowych” i Radzie Rodziców.
VI. Harmonogram spotkań z rodzicami Przewidywany termin | Założenia |
IX | Zapoznanie rodziców z dokumentami regulującymi pracę szkoły (Statut Szkoł z WO, Koncepcja Pracy Szkoły). Zapoznanie rodziców i zebranie propozycji do Programu Wychowawczego Szkoł i Programu Profilaktyki Szkoł. Zapoznanie rodziców z ocenianiem w klasach I-III oraz Przedmiotowymi Systemami Oceniania w klasach IV-VI i planami wychowawczymi. Ustalenia ogólne dotycząe organizacji pracy szkoł. |
XI | Pedagogizacja rodziców (temat wybiera wychowawca z uwzglęnieniem propozycji rodziców). Informacje o postęach w nauce i zachowaniu uczniów. |
I/II | Spotkanie z wychowawcąpodsumowująe I półocze. Przedstawienie oceny opisowej w klasach I-III, ocen na I okres w klasach IV-VI. Ustalenia ogólne dotycząe organizacji pracy w II okresie. |
IV/V | Pedagogizacja rodziców. Pogadanka na określony dostosowana tematyką do problemów zauważonych w klasie. Informacja o postępach dziecka w II semestrze. Podsumowanie pracy, wnioski na przyszły rok szkolny. |