Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Borkowie

Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne

 


 

POMOC PSYCHOLOGICZNA I PSYCHOTERAPEUTYCZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że od dnia 1 kwietnia 2020 roku na terenie województwa pomorskiego w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień realizowane są świadczenia gwarantowane w Ośrodkach Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży – I poziom referencyjny.

W ramach przedmiotowego zakresu podmioty lecznicze udzielają świadczeń ambulatoryjnych lub środowiskowych następującej grupie świadczeniobiorców: dzieci przed rozpoczęciem realizacji obowiązku szkolnego, dzieci i młodzież objęci obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki oraz kształcący się w szkołach ponadpodstawowych – do ich ukończenia, a także ich rodziny lub opiekunowie prawni.

W załączeniu znajduje się aktualny wykaz 23 ośrodków realizujących przedmiotowe świadczenia na obszarze województwa pomorskiego.

Pełna informacja, dostępna na stronie Kuratorium Oświaty w Gdańsku

https://www.kuratorium.gda.pl/wykaz-osrodkow-srodowiskowej-opieki-psychologicznej-i-psychoterapeutycznej-dla-dzieci-i-mlodziezy/ 

 


PRZEMOC DOMOWA

Dom nie zawsze i nie dla każdego jest bezpiecznym schronieniem, nawet w czasie epidemii. Wiedzą o tym zwłaszcza osoby, które utknęły z oprawcami pod jednym dachem. Izolacja w mieszkaniach spotęgowała problem przemocy domowej. Mimo utrudnionego kontaktu ze służbami, osoby, które boją się o bezpieczeństwo swoje i bliskich, nie są same. Ofiary przemocy mogą szukać pomocy dzwoniąc na „Niebieską Linię” – 800 12 00 02, 22 668 70 00

Przemoc ze strony partnera lub innej bliskiej osoby jest przestępstwem. Nikt nie ma prawa Cię bić, grozić Ci, upokarzać ani w żaden inny sposób naruszać Twoich praw. Prawo jest po to, aby Cię chronić - zgłaszaj każdy akt przemocy! Zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Pomocne numery telefonu:

• Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "NIEBIESKA LINIA"

800 12 00 02, numer czynny całą dobę

• Centrum Praw Kobiet Telefon interwencyjny 600 070 717 czynny całą dobę

Pomoc prawna i psychologiczna (22) 621 35 37 czynny 10:00-16:00

• Fundacja Feminoteka 888 88 33 88, pon- pt 8:00-20:00

• Niebieska Linia IPZ 22 668 70 00 czynny codziennie 12:00 -18:00

• Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę 116 111 czynny całą dobę

Lokalne organizacje i instytucje pomagające osobom doświadczającym przemoc:

  • Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie (SOW):

Rusocin, ul. Macieja Rataja 10, Telefon/Fax: 586 911 936, 511 050 745, e-mail: sekretariat@sow.powiat-gdanski.pl,

Bezpłatne aplikacje mobilne (Apple Store i Google Play)

Avon Alert aplikacja Fundacji Feminoteka i Avon

Twoja komenda aplikacja Policji

Alarm 112 aplikacja MSWiA

Twój parasol aplikacja Policji

Osobisty plan awaryjny

- jak szukać pomocy, gdy doświadczamy przemocy domowej w trakcie epidemii

Jeśli wiesz, że możesz doświadczyć przemocy domowej i obawiasz się, że w czasie epidemii może być trudno uzyskać pomoc, przygotuj osobisty plan awaryjny.

Jeśli zdarzy się coś złego, będziesz od razu wiedzieć jak reagować i gdzie pójść. Twoje bezpieczeństwo to priorytet. Nie jesteś winna/y przemocy i są ludzie, którzy chcą Ci pomóc!

  • Obserwuj zachowania osoby agresywnej:

To ważne, żeby wiedzieć, jakie zachowania zapowiadają najgorsze i kiedy sytuacja staje się niebezpieczna dla Ciebie, Twoich najbliższych, dzieci.

Jeśli awantury, krzyki nasilają się, jeśli coraz częściej słyszysz groźby pod swoim adresem, jeśli doświadczasz przemocy fizycznej np. szarpania, popychania, bicia, czy też zmuszania do seksu – to są sygnały, że przemoc się nasila i narasta.

  • Naucz dzieci dbać o bezpieczeństwo:

Powiedz dzieciom, gdzie mogą szukać pomocy:

  • np. że mogą pukać do zaprzyjaźnionej sąsiada/ki,
  • naucz je numeru alarmowego,
  • porozmawiaj z nimi, że nie są one winne przemocy i kłótni,
  • ustalcie, gdzie znajduje się klucz do domu, jak otworzyć drzwi wejściowe, gdyby coś się stało,
  • upewnij się, że znają adres mieszkania, gdyby musiały wzywać służby.
  • Bezpieczne miejsce:

Zastanów się, gdzie w Twoim domu możesz znaleźć bezpieczne schronienie. Ważne, by nie znajdowały się tam żadne niebezpieczne narzędzia.

Unikaj kuchni, garażu, łazienki i innych miejsc, gdzie może być twarda posadzka albo niebezpieczne przedmioty.

  • Bądź przygotowany/a do ucieczki:

Spakuj wszystko do podręcznej torby, trzymaj ją pod ręką, tak żeby w każdej chwili móc ją zabrać. Lista rzeczy, o których trzeba pamiętać:

  • Ważne dokumenty np. paszport, dowód osobisty
  • Leki
  • Telefon
  • Pieniądze/ karta płatnicza
  • Ładowarka
  • Numery ważnych telefonów
  • Klucze do domu
  • Obdukcje lekarskie (jeśli masz)
  • Numery kont bankowych (zapisane)
  • Bielizna na zmianę
  • Szczoteczka do zębów
  • Środki ochronne potrzebne w czasie epidemii: maseczki ochronne, rękawiczki, małe opakowanie płynu do dezynfekcji (jeśli masz je w domu)
  • W sytuacji zagrożenia:

Nie uciekaj od dzieci! One także mogą być zagrożone.

Jeśli nie masz możliwości ucieczki, schowaj się w rogu pokoju. Skul się, osłaniając rękoma twarz i głowę.

Postaraj się zawsze mieć przy sobie telefon z naładowaną baterią.

Wzywaj pomocy: 997, 112.

W telefonie komórkowym numer alarmowy zaprogramuj tak, żebyś mogła/mógł wybrać go jednym klawiszem. Poza telefonem policji warto mieć także pod ręką numery telefonu pogotowia ratunkowego, bliskiej Ci osoby oraz numer telefonu do schroniska, gdzie możesz uzyskać pomoc i wsparcie.

Jeśli musisz wzywać pomoc w miejscu publicznym, np. na klatce schodowej, zastanów się, czy zamiast wołania o pomoc nie krzyczeć PALI SIĘ! – co może okazać się skuteczniejsze.

Jeśli z interwencją przyjedzie policja, a się boisz o swoje życie i zdrowie, domagaj się, aby sprawca przemocy został zatrzymany na 48 godzin. Zyskasz w ten sposób czas, żeby znaleźć schronienie, uzyskać pomoc. Pamiętaj, że mimo stanu epidemii służby mają obowiązek niezwłocznie reagować na przypadki przemocy domowej!

  • Poznaj swoich sojuszników:

Rozmawiaj z rodziną, sąsiadami i znajomymi o sytuacji w Twoim domu.

Opracuj wspólnie z nimi strategię postępowania na wypadek, gdybyś potrzebował/a ich pomocy. Pomocne może się okazać ustalenie słowa awaryjnego – jeśli go użyjesz, będą wiedzieli, że pilnie potrzebujesz pomocy.

Spróbuj wypełnić poniższą listę, osób do których możesz zadzwonić po wsparcie:

  • Przyjaciel/ciółka
  • Osoba z rodziny
  • Dzielnicowy/a
  • Zaufany nauczyciel/ka ze szkoły dziecka
  • Zaprzyjaźniony sąsiad/ka
  • Kolega/koleżanka z pracy, któremu ufasz
  • Organizacja społeczna, która Ci pomoże
  • Lekarz/lekarka, który Cię zna
  • (Jeśli masz) Twój prawnik/prawniczka

Polecamy Państwu zapoznanie się ze stanowiskiem Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl/pl/content/plan-awaryjny-przemoc-domowa-pomoc-w-epidemii

oraz przygotowanymi materiałami https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Osobisty_plan_awaryjny_poradnik_0.pdf

Więcej szczegółowych informacji oraz przydatne numery telefonów znajdą Państwo w poradniku: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Osobist... .

 


Jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w sieci.

1. Jeśli zgadzamy się by dziecko korzystało z Internetu musimy ustalić zasady, by bezpiecznie z niego korzystało:

  • Najmłodsze dzieci powinny korzystać jedynie ze stron, aplikacji, gier wskazanych przez rodziców.
  • Zaleca się, by dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie korzystały z urządzeń ekranowych dłużej niż dwie godziny dziennie. Ważne, aby ograniczyć, a najlepiej zrezygnować z korzystania z urządzeń elektronicznych na 1-2 godziny przed snem.
  • Dzieciom w wieku przedszkolnym należy towarzyszyć podczas korzystania z sieci.
  • Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z wyszukiwarek, komunikatorów, portali społecznościowych i innych serwisów dających nieograniczony dostęp do treści (zdjęć, filmów, tekstów). Ewentualne kontakty online powinny być ograniczone do znajomych osób i odbywać się pod kontrolą rodziców.
  • Dzieci nie powinny publikować samodzielnie w sieci treści, szczególnie prywatnych informacji, filmów, zdjęć.
  • Należy umówić się z dzieckiem, że za każdym razem kiedy trafi na nieodpowiednie treści lub cokolwiek innego je w sieci niepokoi, natychmiast nas o tym poinformuje.

2. Udostępniaj dziecku jedynie pozytywne i bezpieczne treści.

  • bezpieczne aplikacje dziecięce - www.fdds.pl/bestapp
  • katalog dziecięcych stron internetowych www.fdds.pl/best
  • należy sprawdzić, czy strony internetowe nie dają dostępu do nieodpowiednich treści np. poprzez linki czy bannery

3. Rozmawiaj z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.

Rozmowa pomoże w zauważeniu niepokojących zdarzeń i kontaktu z niebezpiecznymi treściami.

4. Skonfiguruj ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu.

Pomocne filmy:

Kontrola rodzicielska – Android

https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=K8--mztOu9s&feature=emb_logo

Urządzenia mobilne z systemem iOS (iPad, iPhone)

https://www.youtube.com/watch?time_continue=11&v=tj7XOimLugU&feature=emb_logo

System Windows https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=8EVl2JT8bhY&feature=emb_logo

5. Zainstaluj programy do kontroli rodzicielskiej.

Bardziej szczegółowe informacje dla zainteresowanych tematyką rodziców http://www.dzieckowsieci.pl/

 


Informacja dla nauczycieli, uczniów, ich rodziców o kształceniu na odległość w szkole, z uwzględnieniem higieny pracy uczniów i nauczycieli oraz zasad bezpieczeństwa w sieci.

Dla rodziców:

  • Warto ustalić pewnie stały rytm dnia wspólnie z rodziną. Zaplanować, kiedy jest czas na naukę i pracę, kiedy na zabawę i przyjemności z uwzględnieniem możliwości rodziny - pracy rodzica i możliwości dziecka. Plan można zapisać wspólnie z członkami rodziny i powiesić w domu w widocznym miejscu.
  • Kontroluj, co dziecko robi w sieci, rozmawiaj z dzieckiem o bezpieczeństwie w sieci, pamiętaj o ustaleniu określonego czasu na elektronikę. Zadbaj, aby dziecko na 1-2 h przed snem nie korzystało z telefonu, komputera, telewizji, tabletu.
  • Z uwagi na trudny czas, któremu towarzyszą silne emocje – zadbaj o siebie i bliskich:
  • Zachowaj czas zasypiania i wstawania stały dla Twojego funkcjonowania i funkcjonowania dziecka. Zadbaj, aby mieć odpowiednią ilość snu.
  • Pamiętaj o dobrym odżywianiu, jedz regularnie – pamiętaj o stałych przerwach na posiłki.
  • Zadbaj o wspólną aktywność na tyle ile to możliwe w przestrzeni domowej – gry planszowe, rozmowy z bliskimi, wspólne gotowanie obiadu, ćwiczenia gimnastyczne. Jeśli masz możliwość wyjdź na spacer – z dala od ludzi np. las.
  • Zadbaj o emocje swoje i dziecka – to bardzo istotne.

Dla uczniów:

  • Zapanuj sobie z dziennym wyprzedzeniem, co masz do zrobienia kolejnego dnia – zapisz to, ustal priorytety, określ potrzebny czas na wykonanie zadania, zastanów się czy i jakiej pomocy potrzebujesz, po ustaleniu sporządź listę rzeczy do zrobienia w ustalonej przez siebie kolejności. Jeśli potrzebujesz poproś o pomoc rodzica. To uczy organizacji czasu pracy oraz samodzielności, ułatwia naukę.
  • Zadbaj o miejsce do nauki lub pracy. W miejscu tym ważne jest, aby nie było zbyt dużo bodźców rozpraszających, zadbaj o ład, porządek oczywiście w zgodzie z Twoimi preferencjami nauki.
  • Z uwagi na długi czas pracy przed komputerem zadbaj o wygodną pozycję pracy – krzesło odpowiedniej wysokości, przerwy w pracy i nauce, wietrzenie pomieszczenia, zadbaj, by odległość do ekranu wynosiła co najmniej 40 cm, ekran nie powinien odbijać światła.
  • Pamiętaj o zasadach higieny – myj często ręce, nie dotykaj twarzy bez potrzeby.

Dla nauczycieli:

  • Zadbaj, aby zaplanować lekcje z uczniami i zadania do określonej godziny, tak aby uczniowie mieli czas na naukę własną oraz zabawę, przyjemności, ewentualne odrobienie zadań przy wsparciu rodziców.
  • Ważne, aby zadany materiał był różnorodny, uwzględniający różne aktywności. Używaj ciekawych dla uczniów form edukacji, oczywiście możliwych przy aktualnej formie nauki.
  • Nie przekazuj zbyt dużo zadań, dziecko musi pracować nad materiałem z wszystkich przedmiotów – ważniejsza jest jakość merytoryczna zadania niż jego ilość.
  • Pamiętaj o przerwach, nasz mózg zarówno dorosłego jaki dziecka, musi się zregenerować, odpocząć.

 


Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

Drogi Rodzicu,

  1. Wytłumacz swojemu dziecku stosownie do jego wieku zaistniałą sytuację.
  2. Powiedz mu, że obecne przebywanie w domu jest wymogiem spowodowanym wirusem, ale nie zwalnia to dzieci od obowiązku nauki.
  3. Zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (własny pokój/biurko, wyznaczone zaciszne miejsce).
  4. Wyznacz dziecku odpowiedni czas na naukę. Podaj konkretne godziny.
  5. Ustal kolejność uczenia się poszczególnych przedmiotów na dany dzień (dobrze jest rozpoczynać naukę od przedmiotów sprawiających największe trudności oraz nie uczyć się po sobie przedmiotów podobnych).
  6. Dobrze rozplanuj przerwy pomiędzy kolejnymi przedmiotami lub partiami materiału.
  7. W ramach przerw zadbaj o przekąski, picie, krótkie zabawy, wspólne gry.
  8. Wychodź z dzieckiem na świeże powietrze, ale unikaj kontaktów z innymi ludźmi.
  9. Nie zapomnij, że dzieci mają dużą potrzebę ruchu - zachęć dziecko do wykonywania celowych ćwiczeń gimnastycznych.
  10. Motywuj dziecko do systematycznej pracy. Nagradzaj jego wysiłki.