Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Borkowie

Program WSDZ

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Borkowie

 

WSTĘP

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i instytucje wspomagające proces doradczy. Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość.

 

  1. PODSTAWY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669) zarządza się, co następuje:

1. Rozporządzenie określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach, o których mowa w art.2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”, oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy.

2. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla:

       1) przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego;   

       2) klas I–VI szkół podstawowych;     

       3) klas VII i VIII szkół podstawowych;

3. Doradztwo zawodowe jest realizowane:

1) w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego na zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego prowadzonych zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego;                                                                                                                                       

2) w klasach I–VI szkół podstawowych na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”;                                                                                       

3) w klasach VII i VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w § 2 pkt 4–7, na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, a w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe również na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy, a także w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy – na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;                                                                                                 

4) w klasach VII i VIII szkół podstawowych na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy;                                                                                                

5) w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych, na zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy;                                                                                                                                                  

6) w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych, na zajęciach z nauczycielem wychowawcą opiekującym się oddziałem;                                                                                                   

7) w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych, w ramach wizyt zawodoznawczych mających na celu poznanie przez dzieci i uczniów środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe lub w placówkach i centrach, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy.

 

  1. CELE GŁÓWNE

Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.

Celem orientacji zawodowej w klasach I-III szkoły podstawowej jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.

Celem orientacji zawodowej w klasach IV-VI szkoły podstawowej jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania, przy wsparciu doradczym, decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji.

 

  1. DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z DORADZTWEM ZAWODOWYM I ICH ADRESACI

Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, rodziców, nauczycieli.

Przykłady działań kierowanych do uczniów:

  • Udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
  • Prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych;
  • Pomaganie uczniom w przygotowaniu teczek port folio;
  • Aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np.: poprzez udział w konkursach, przygotowanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
  • Określanie potencjału edukacyjno-zawodowego;
  • Prowadzenie kół zainteresowań;
  • Organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
  • Stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach tj. np. targi edukacyjne, giełdy szkół;
  • Umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
  • Informowanie o ofercie w szkołach programowo wyższych;
  • Umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacji ścieżek rozwoju edukacyjno zawodowego);
  • Wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
  • Organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
  • Organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy);
  • Organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
  • Stwarzanie uczniom klas VII-VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia praktycznego – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami;
  • Umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe www, tablice informacyjne;
  • Organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym np. prezentacje zawodów;
  • Prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;

Przykłady działań kierowanych do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:

  • Umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
  • Zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej;
  • Inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
  • Organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
  • Udostępnianie zasobów z obszaru doradztwa zawodowego;
  • Wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego;

Przykłady działań kierowanych do rodziców:

  • Organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
  • Prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji zawodowych uczniów;
  • Informowanie o targach edukacyjnych, giełdzie szkół i dniach otwartych szkół;
  • Udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (min poprzez stronę www szkoły, tablice informacyjne, e-dziennik);
  • Włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;

 

Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:

  • Podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, które wynikają z ramowych planów nauczania;
  • Podczas:
  • Zajęć z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
  • Wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – min na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego.
  • Podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole ( jak np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne) lub poza nią (np. wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy, dniach otwartych szkół).

 

 

  1. REALIZATORZY DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM

W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym, zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel - wychowawca świetlicy, nauczyciel bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole np. pielęgniarka szkolna.

Działania z obszaru doradztwa dla poszczególnych osób:

Dyrektor:

  • Odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • Współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
  • Wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
  • Zapewnia warunki do realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • Organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze;

Doradca zawodowy:

  • Określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • Pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  • Prowadzi zajęcia w zakresie orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia oraz zawodu;
  • Wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • Prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
  • Systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie dla uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
  • Planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
  • Gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
  • Współpracuje z dyrektorem szkoły, realizuje zadania związane z doradztwem zawodowym;
  • Przygotowuje projekt WSDZ;
  • Współpracuje ze specjalistami z poradni PP, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego;

Wychowawcy:

  • Określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • Włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • Realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinie wychowawczej;
  • Wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  • Współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno zawodowej ich dzieci;
  • Współpracuje z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

  • Określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • Współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • Przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
  • Prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
  • Organizują w Sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
  • Współpracuje z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

Specjaliści:

  • Określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • Włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
  • Współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • Włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty)
  • Współpracuje z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

Nauczyciele – wychowawcy w świetlicy szkolnej:

  • Włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w zajęcia realizowane w świetlicy;
  • Organizują w Sali kąciki zawodoznawcze;
  • Rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
  • Wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  • Udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego;

Nauczyciel – bibliotekarz:

  • Współpracuje z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • Aktualizuje, opracowuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;

Inne osoby zatrudnione w szkole np. pielęgniarka szkolna:

  • Współpracuje z doradcą zawodowym i innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • Udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
  • Organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów;

 

  1. SOJUSZNICY – SIEĆ WSPÓŁPRACY

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wsparciem merytorycznym dla szkół, także dla szkół podstawowych stanowią: PPP, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, centra kształcenia praktycznego, medycznego, policji, wojska OHP Ochotniczych Hufców Pracy, Młodzieżowego Centrum Pomocy Kariery w Pruszczu Gdańskim, Stowarzyszeń itp.  oraz sieć doradców zawodowych powiatu gdańskiego.

 

  1. ODBIORCY DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM W SZKOLE

 

  • ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE:

Działania w zakresie doradztwa zawodowego w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.

 

  1. CEL PRORIENTACJI

Uwzględnia 4 obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej.

  1. Poznawanie własnych zasobów m.in. zainteresowań, zdolności, uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zdrowotnych, stanu zdrowia;
  2. Świat zawodów i rynek pracy m.in. poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy;
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie m.in. znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie;
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych m.in. planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery;

 

  1. TREŚCI PROGRAMOWE

 

  1. Poznawanie własnych zasobów - dziecko:
  • Określa co lubi robić
  • Podaje przykłady różnych zainteresowań
  • Określa co robi dobrze
  • Podejmuje działania i opisuje co z nich wyniknęło dla niego i dla innych

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy - dziecko:
  • Odgrywa różne role zawodowe w zabawie
  • Podaje nazwy zawodów wykonywanych w jego najbliższym otoczeniu i te, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby
  • Opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach
  • Wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta, itp.)
  • Podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem
  • Opowiada o sobie w grupie rówieśniczej

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie - dziecko:
  • Nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowywania kolejności chronologicznej)
  • Nazywa czynności, których lubi się uczyć

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych – dziecko:
  • Opowiada kim chciałby zostać
  • Na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu
  • Podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach (indywidualnie i w ramach grupy)

 

  1. WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI
  • Kąciki zainteresowań
  • Zabawy tematyczne
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (wizyty gości)
  • Scenki teatralne
  • Organizowanie wycieczek
  • Pogadanka na temat wybranych zawodów
  • Książki edukacyjne
  • Inscenizacje i odgrywanie ról – metoda dramy
  • Filmy edukacyjne - metody audiowizualne

 

 

  • ODDZIAŁY NAUCZANIA WCZESNOSZKOLNEGO KLAS I -III:

Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–III szkół podstawowych obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.

 

  1. CEL ORIENTACJI

Uwzględnia 4 obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej.

 

  1. Poznawanie własnych zasobów m.in. zainteresowań, zdolności, uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zdrowotnych, stanu zdrowia;
  2. Świat zawodów i rynek pracy m.in. poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy;
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie m.in. znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie;
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych m.in. planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery;

 

  1. TREŚCI PROGRAMOWE

 

  1. Poznawanie własnych zasobów - uczeń:
  • Opisuje swoje zainteresowania i określa w jaki sposób może je rozwijać
  • Prezentuje swoje zainteresowania na forum
  • Podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi
  • Podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach
  • Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje co w nich wyniknęło dla niego i dla innych

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy - uczeń:
  • Odgrywa różne role zawodowe w zabawie
  • Podaje nazwy zawodów wykonywanych w jego najbliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach
  • Opisuje czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach)
  • Omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów, kształt otoczenia, w którym funkcjonuje
  • Opisuje, rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu
  • Posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie - uczeń:
  • Uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności
  • Wskazuje treści, których lubi się uczyć
  • Wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych - uczeń:
  • Opowiada kim chciałby zostać i co chciałby robić
  • Planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu
  • Próbuje samodzielnie podejmować decyzję w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą

 

 

  1. WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI
  • Zabawy tematyczne
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (wizyty gości)
  • Scenki teatralne
  • Organizowanie wycieczek
  • Pogadanka na temat wybranych zawodów
  • Książki edukacyjne
  • Inscenizacje i odgrywanie ról – metoda dramy
  • Filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne - metody audiowizualne
  • Zajęcia warsztatowe tematyczne (służące rozbudzeniu świadomości planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie)
  • Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów
    • ODDZIAŁY W KLASACH IV - VI:

Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach I–III szkół podstawowych obejmują orientację zawodową, która ma na celu zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.

 

  1. CEL ORIENTACJI

Uwzględnia 4 obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej.

 

  1. Poznawanie własnych zasobów m.in. zainteresowań, zdolności, uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zdrowotnych, stanu zdrowia;
  2. Świat zawodów i rynek pracy m.in. poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy;
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie m.in. znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie;
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych m.in. planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery;

 

  1. TREŚCI PROGRAMOWE

 

  1. Poznawanie własnych zasobów - uczeń:
  • Określa własne zainteresowania, zdolności i uzdolnienia oraz kompetencje
  • Wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia
  • Podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania formułując wnioski na przyszłość
  • Prezentuje swoje zainteresowania / uzdolnienia na forum z zamiarem zaciekawienia odbiorców

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy - uczeń:
  • Wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup
  • Opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach
  • Opisuje, czym jest praca i omawia jej znaczenie w życiu człowieka (na wybranych przykładach)
  • Podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe
  • Posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny
  • Wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie - uczeń:
  • Wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki
  • Wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć
  • Samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych - uczeń:
  • Opowiada o swoich planach edukacyjno zawodowych
  • Planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu
  • Próbuje samodzielnie podejmować decyzję w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą

 

  1. WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (wizyty gości)
  • Scenki teatralne - inscenizacje i odgrywanie ról
  • Organizowanie wycieczek
  • Charakterystyka wybranych zawodów
  • Inscenizacje i odgrywanie ról – metoda dramy
  • Filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne - metody audiowizualne
  • Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów
  • Konkursy prezentujące talenty
  • aktywizujące problemowe - burza mózgów, dyskusja

 

 

 

    6.4 Oddziały w klasach VII - VIII:

Działania w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych mają na celu wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.

 

  1. CEL DORADZTWA ZAWODOWEGO

Uwzględnia 4 obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej.

 

  1. Poznawanie własnych zasobów m.in. zainteresowań, zdolności, uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń, kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości, predyspozycji zdrowotnych, stanu zdrowia;
  2. Świat zawodów i rynek pracy m.in. poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy;
  3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie m.in. znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie;
  4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych m.in. planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim, podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa kariery;

 

  1. TREŚCI PROGRAMOWE

 

  1. Poznawanie własnych zasobów - uczeń:
  • Określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych
  • Rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe)
  • Rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno zawodowych
  • Określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji
  • Określa własną hierarchię wartości i potrzeb

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy - uczeń:
  • Wyszukuje i analizuje informację na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania
  • Porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców
  • Wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy
  • Uzasadnia znaczenie rynku pracy w życiu człowieka
  • Analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy
  • Wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową
  • Dokonuje autoprezentacji

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie - uczeń:
  • Analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji
  • Analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznawania własnych zasobów
  • Charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej
  • Określa znaczenie uczenia się przez całe życie

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych - uczeń:
  • Dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym
  • Określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby
  • Identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy
  • Opowiada o swoich planach edukacyjno zawodowych
  • Planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów

 

  1. WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI
  • Zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych
  • Warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem
  • Udostępnianie informacji o zawodach, szkołach
  • Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
  • Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów
  • Udzielanie indywidualnych porad uczniom
  • Organizowanie wycieczek
  • Charakterystyka wybranych zawodów
  • Metody audiowizualne - filmy edukacyjne, zasoby Internetu i programy multimedialne, prezentacje multimedialne
  • Konkursy prezentujące talenty
  • Aktywizujące problemowe - burza mózgów, dyskusja
  • Metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy)
  • treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki

 

  • Nauczyciele :
  • potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów
  • rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje;
  • wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, lub kierują do specjalistów;
  • znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji;
  • włączają przedstawicieli instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.

 

  • Rodzice :
  • znają swoje dziecko;
  • są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”;
  • znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu;
  • znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji;
  • wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych;
  • angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, zakłady pracy).

 

 

  1. MONITORING I EWALUACJA WEWNĘTRZNA WSDZ

WSDZ jest monitorowany i  stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji. Za monitoring realizacji WSDZ odpowiada doradca zawodowy lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły. Na początku danego roku szkolnego tworzony jest harmonogram działań z zakresu doradztwa zawodowego. który jest na bieżąco aktualizowany przez nauczycieli, specjalistów w ciągu danego roku szkolnego. Ewaluacja przeprowadzana jest w formie ankiety dla uczniów oraz na podstawie karty monitoringu poszczególnych etapów edukacji na koniec danego roku szkolnego.