Publiczne Przedszkole w Borkowie

Innowacje, akcje i projekty edukacyjne

INNOWACJE

realizowane w roku szkolnym 2024/2025

"Z legendą poznaję mój kraj" 

Autor: Monika Orczykowska

 

Innowacja pedagogiczna realizowana w grupie "Sówki", której celem jest poznanie legend wybranych miast Polski, rozwijanie umiejętności słuchania, posługiwania się mapą, sprawności manualnej, śpiewu, uatrakcyjnienie sposobu przekazywania informacji zawartych w legendach oraz wzbogacenie słownictwa dziecięcego.

 

Innowacja pedagogiczna "Matematyka z czytaniem dla Smyka" .

Prowadząca Mirosława Piankowska.
 Założeniem innowacji jest· wspieranie dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami, · wspieranie dzieci zarówno uzdolnionych, jak i z trudnościami, wzbogacanie wiedzy i umiejętności matematycznych, aktywizowanie procesów myślenia, kształtowanie dojrzałości psychicznej do uczenia się matematyki, dostarczanie pozytywnych emocji, nauka przez zabawę i doświadczenie podczas rozwijania pozytywnych emocji dzieci, łączenie czytania globalnego z umiejętnością czytania matematycznych symboli, tworzenie książeczek do czytania z matematycznymi oznaczeniami. Podstawą są zabawy matematyczne na podstawie treści książeczek Słonecznej Biblioteki lub innych utworów, a także własnych, twórczych treści tematycznie związanych z przerabianym tematem w przedszkolu. Czytanie globalne jest podstawą do rozszerzenia pojęć matematycznych. Dzieci czytając, nie wiedzą, że uczą się matematyki, że czytając rozbudzają zainteresowania słowem pisanym, a przy tym rozwijają kompetencje matematyczne.
Zajęcia będą odbywały się 2 razy w miesiącu w grupie dzieci 6 letnich "Żabki". 
 
 
INNOWACJA PEDAGOGICZNA "JAGODOWA JOGA "
Innowacja realizowana jest w grupie dzieci 4 letnich. Jej głównym celem jest rozwijanie ogólnej sprawnođci fizycznej, nabywanie umiejętności interpersonalnych oraz rozwijanie zdolności koncentracji uwagi.  Poszczególne ćwiczenia jogi będą wykorzystywane w zabawach i ćwiczeniach ruchowych bez wchodzenia w zawiłości systemu filozoficzno-religijnego. Praca z dziećmi zaczyna się od poznania ciała, poprawnego oddechu, poznania sposobów relaksacji i przede wszystkim na ćwiczeniach postaw jogi, czyli asanów. 

 

Autorska innowacja  Natalii Wyszyńskiej "Sensowytworki" w grupie Biedronki

Innowacja bazuje na założeniach integracji sensorycznej i inspiruje się
technikę sensoplastyki. Głównym założeniem innowacji jest wspieranie
wszechstronnego rozwoju zmysłowego dziecka poprzez proponowanie rozmaitych
aktywności dostarczających różnych doświadczeń sensorycznych.  Dziecko, biorąc udział w zajęciach otwiera się na sztukę i kształtują swoje zmysły estetyczne oraz rozwijają wrażliwość na otaczającą nas naturę.

 

Autorska innowacja Natalii Wyszyńskiej „Matematyka i logika w grze ukryta” w grupie Biedronki

 Ma ona na celu połączyć naukę za zabawą, która to naturalnie rozwija intelekt dziecka i inicjuje poznanie pojęć matematycznych. Podstawę teoretyczną dla prezentowanej innowacji stanowi dziecięca matematyka Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej, która to wykorzystuje różnorodne formy gier i aktywności bazujących na współpracy,  komunikacji między dzieckiem, a nauczycielem oraz dzieckiem i dzieckiem. Realizując autorski program w grupie, będziemy wykorzystywać tradycyjne gry i układanki, ale również będziemy korzystać z technologii multimedialnych.

 

 Autorska innowacja Natalii Wyszyńskiej „Poczuj rytm”  w grupie Biedronki

 Stymulujące właściwości muzyki, różnorodność jej form oraz radość, jaką sprawia zabawa przy niej stały się inspiracją do podjęcia nowych działań, które zapewnią dzieciom warunki wszechstronnego rozwoju i uatrakcyjnią zajęcia. Hasło innowacji „Poczuj rytm” odwołuje się do różnego rodzaju aktywności w zakresie słuchania muzyki, dziecięcego muzykowania oraz aktywności ruchowo-tanecznej. Projekt innowacji powstało w oparciu o odkrycia z dziedziny muzykoterapii i choreoterapii, które wskazują na  wszechstronny wpływ muzyki i tańca na rozwój dzieci.

Kim będę gdy dorosnę? - innowacja, która ma na celu uświadomienie dzieciom, że każdy zawód jest potrzebny, każdy wymaga zaangażowania ze strony osoby, która go wykonuje. Ponadto, podczas realizacji innowacji dzieci dowiedzą się więcej na temat obowiązków poszczególnych osób. Niniejszy program zawiera zestaw zajęć zawierających treści dotyczące preorientacji zawodowej połączone z zabawą. Główny cel zajęć to rozbudzanie ciekawości poznawczej dotyczącej różnych zawodów, ukazanie różnorodności zawodów, uświadomienie dzieciom, że każdy zawód jest potrzebny oraz uczenie szacunku do każdego człowieka, uświadomienie znaczenia pracy w życiu człowieka, rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci.

 

Projekty edukacyjne 2024/2025

Projekt edukacyjny "Bajeczna księga - O zielonej biedronce i balu na łące"

Koordynator: Monika Orczykowska

 

Projekt czytelniczy realizowany w grupie "Sówki", którego celem jest promowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków, stwarzanie okazji do twórczej ekspresji językowej i plastycznej oraz angażowanie rodziców do współpracy z przedszkolem w ramach wspierania rozwoju dzieci. 

 

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Kolorowe Uczucia Gucia"

Koordynator: Monika Orczykowska 

Projekt realizowany w grupie "Sówki". Podstawowym jego założeniem jest rozwój świadomości własnych emocji wśród dzieci, umiejętności radzenia sobie z nimi, a także zdolności dostrzegania emocji u innych, które przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji społecznych, a także wpływają na jakość życia.

 
 
Projekt edukacyjny "Szachy w Przedszkolu" - prowadząca Mirosława Piankowska. Zajęcia będą odbywały się 2 razy w miesiącu w grupie 6 latków "Żabki"
 
 
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY "Z KOTEM AMADEUSZEM PRZEZ ŚWIAT WARTOŚCI I EMOCJI"
Projekt realizowana jest w grupie dzieci 4 letnich. Jego głównym celem jest kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania  emocji, nauka umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Postacią przewodnią projektu jest kot Amadeusz, który zabiera głos w wierszykach z książki "O kotku Amadeuszu, czyli wiersze na małe i duże troski".

 

 Ogólnopolski Program "Kodowanie na dywanie" w grupie Biedronki

Ogólnopolski Program ,,Kodowanie na dywanie” to inicjatywa skierowana do szeroko rozumianej edukacji. Poprzez naukę kodowania można rozwijać wiele kluczowych umiejętności w twórczy i atrakcyjny dla dziecka sposób. Przygoda z kodowaniem to również wykorzystywanie nowych technologii np. Ozoboty. 

 

Ogólnopolski Program "Mali Wielcy Odkrywcy" w grupie Biedronki

Celem programu Mali Wielcy Odkrywcy jest propagowanie edukacji przez zachęcanie dzieci do przeprowadzania doświadczeń. Program ma zainteresować dzieci nauką i wzbudzić w nich chęci do poznawania otaczającego je świata. Zajęcia są pełne eksperymentów, doświadczeń i praktycznych obserwacji.

Programy realizowane w grupie motylków:

  1. Dzieci uczą rodziców - to realizowana od roku szkolnego 2019/2020 akcja edukacyjna o zasięgu ogólnopolskim. Akcja “Dzieci Uczą Rodziców” to inicjatywa, która łączy w sobie walory edukacyjne z kreatywnymi formami przekazywania wiedzy.  Zakres tematyczny proponowanych lekcji jest niezwykle szeroki: od bezpieczeństwa (w różnych wymiarach) i ekologii, przez historię i kulturę, aż po kosmos i naukę o prehistorycznych zwierzętach, które wiele milionów lat temu dominowały na Ziemi.  Co miesiąc nauczyciel omawia z dziećmi temat, a następnie dzieci przekazują tę wiedzę swoim rodzicom. 
  2. Projekt Witaminki (Bliżej Przedszkola) -  projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe. W ramach realizacji projektu będziemy podejmować różnorodne aktywności promujące zdrowe nawyki żywieniowe. Chcemy kształtować u dzieci już od najmłodszych lat kulturę spożywania zdrowych posiłków, w których będą królowały warzywa.
    3. W zdrowym ciele zdrowy duch, wie to każdy mały zuch - Główne cele projektu to: promowanie aktywności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe; kształtowanie postaw prozdrowotnych z  wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów; profilaktyka wad postawy w toku zabaw ruchowych z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku. Już od najmłodszych lat należy w dzieciach zaszczepić miłość do sportu, do ruchu w różnych formach, by mogły się dobrze rozwijać na wszystkich sferach życia. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne w przedszkolu spełniają ważną rolę, ponieważ pozwalają na zachowanie prawidłowej postawy oraz wzmacniają odporność fizyczną dzieci. Udział w projekcie uatrakcyjni zabawy i ćwiczenia, które spełniają ważną rolę, ponieważ pozwalają na zachowanie prawidłowej postawy oraz wzmacniają odporność fizyczną dzieci. 
  3. „Mamo, tato, wolę wodę!” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych. Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska. W ramach programu tworzone są dla przedszkoli eksperckie materiały edukacyjno-poznawcze, w tym scenariusze zajęć, angażujące dzieci i wychowawców do wspólnej nauki poprzez zabawę.
  4. Kodowanie na dywanie - Kodowanie na dywanie, to pomysł na zajęcia, które wspierają holistyczny rozwój dziecka. Na zajęciach prowadzonych według scenariuszy dzieci w wieku przedszkolnym rozwijają uniwersalne kompetencje takie jak logiczne, algorytmiczne myślenie czy zadaniowe podejście do stawianych problemów. Duży nacisk kładę na rozwój kompetencji społecznych, który szczególnie w aktualnej sytuacji jest kluczowy.
  5. Edukacja przez ruch - pedagogiczny system kształcenia i terapii przeznaczony do pracy z dziećmi na poziomie edukacji elementarnej. Metoda Doroty Dziamskiej ze względu na swoja specyfikę jest szczególnie przydatna we wspomaganiu rozwoju dzieci o nieharmonijnym rozwoju, z mikrodeficytami, jak również dzieci niepełnosprawnych. Zabawowa forma poszczególnych ćwiczeń buduje atmosferę, która zapewnia poczucie bezpieczeństwa akceptacji, ale jest także zachętą do wzajemnej otwartości.